חמישה צעדים בבחירה נכונה של פרקט לבית

כמו בכל העולם, גם בישראל, השימוש בפרקט רק הולך ומתרחב. פרקט משתלב טוב כל כך עם כל סגנון עיצובי, ותמיד משדרג את החלל ומעניק לו מראה מזמין ונעים וסטייל שקשה להישאר אדישים אליו.

 

החלטתם ללכת על פרקט? בחירה מעולה! העניין הוא שהמבחר רחב, רמות האיכות וטווחי המחיר גדולים.  לכן כדי לקבל החלטה נכונה ולהימנע מטעויות ומפחי נפש חשוב שתדעו מה מציע השוק ומה הכי נכון וטוב עבורכם.

אז מהם אם כן חמשת הצעדים שיובילו אתכם לבחירה מדויקת? בואו נתחיל.

צעד ראשון – ללמוד את החומר

פרקט למינציה

הפרקט הנפוץ ביותר כיום לשימוש ביתי הוא פרקט למינציה, אשר קיים במגוון רחב של סוגים איכותיים.

השכבה העליונה של פרקט למינציה היא החלק החשוב ביותר – היא עשויה מחומר עשוי מנייר עמיד בפני שחיקה. קיימות דרגות שונות לעמידות בפני שחיקה אשר ממוספרות בהתאם לתקן האמריקאי – למשל 31 (3AC) או 32 (4AC) המסמנים פרקטים לשימוש ביתי. חשוב לוודא שהשכבה האמצעית היא HDF (לא MDF) המשמש בפרקטים איכותיים כחומר בצפיפות גבוהה המבטיח עמידות יחסית בפני לחות, שכן אין פרקט למינציה עמיד לחלוטין בפני מים – אולם ישנם סוגים בעלי עמידות גבוהה ללחות יותר מאשר אחרים.

פרקט עץ דו-שכבתי או תלת-שכבתי

פרקטים מעץ לרוב מצופים בלכה או שמן, אשר בעבר הובדלו זה מזה במראה המבריק של הלכה ובמראה המט שמעניק השמן לפרקט. מאז הטכנולוגיה התפתחה וכיום היא מאפשרת את האפקט המבריק של הלכה באמצעות שמן בלבד או על ידי חיזוק הלכה בשמן, ללא הבדלים ניכרים לעין.

ישנן רמות מיון שונות על פיהן מסווגים לוחות פרקט עץ, לפי כמות ה"עיניים", ה"סאפווד" (הטבעת הצעירה של העץ אשר טרם התקשתה וקיבלה את צבעו הסופי) ו-"הסדקים השחורים" הנראים בהם. לוחות נקיים יותר מפגמים אלו הם נדירים יותר, נחשבים לאיכותיים יותר והמחיר כמובן גבוה בהתאם לכך.

פרקט שעם

היתרונות העיקריים של פרקט השעם אשר בזכותם הוא נחשב לפרקט המושלם לחדרי ילדים ומגורים, הם תכונותיו האקולוגיות, הורדת רעשי הליכה, תרומה לאקוסטיקה איכותית בחלל החדר ובידוד תרמי. פרקט שעם באיכות גבוהה חייב להכיל שעם בשני צדדיו ולא רק באחד מהם.

פרקט פולימרי SPC

הצורך בפרקט בעל עמידות גבוהה למים בחללים ציבוריים הוליד את פיתוחו של הפרקט הפולימרי, אשר בשל תכונה זו מתאים לשימוש גם במטבחים וחדרי רחצה.

צעד שני – הגדירו מסגרת תקציב

מהר מאוד תגלו שטווח המחירים בשוק הוא רחב ביותר. הפרמטרים המשפיעים על פער המחירים הם סוגי הפרקטים השונים, רמות איכות שונות וכן מאפיינים טכניים של הפרקט. כך למשל מחירו של פרקט עץ הוא גבוה מזה של פרקט למינציה – אך גם בין פרקט למינציה אחד לאחד קיימים פערים במחיר, מכיוון שיש סוגים איכותיים ביותר של פרקט למינציה, אשר מחירו עשוי להגיע עד ל-100 ש"ח למ"ר, וישנם גם סוגים פשוטים ולא איכותיים במיוחד אשר עשויים להיות זולים יחסית – בסביבות 40 ש"ח למ"ר. לעומתם, פרקטי עץ הם בעלי טווח מחירים גבוה בהרבה – בין 200 ש"ח למ"ר ל-350 ש"ח למ"ר, מחיריהם של פרקטי שעם נעים בין 150 ש"ח למ"ר ועד 250 ש"ח למ"ר, ומחירו של פרקט פולימרי עשוי להיות בין 130 ש"ח למ"ר ועד 180 ש"ח למ"ר.

צעד שלישי – בדקו יצרן ואחריות

השלב הקריטי ביותר בבחירת פרקט הוא בדיקת היצרן, תקני האיכות והאחריות, שכן לא תרצו להשקיע את מיטב כספכם בפרקט שתצטרכו להחליף תוך זמן קצר. חשוב מאוד לבחור פרקט מיצרן בינלאומי מוכר ואיכותי, עדיף מאירופה – שכן שם מיוצרים הפרקטים באיכות הטובה ביותר בעולם. יש לבדוק שהמותג הוא בעל שם עולמי, משווק על ידי סוחר מקומי ויבואן מורשה. תבחינו בכך על ידי בדיקת אתר האינטרנט של היצרן בו אמורים להיות מוצגים התקנים הבינלאומיים. חשוב לא להסתפק באחריות של סוחר מקומי, לדרוש מהספק לראות תעודת אחריות בינלאומית של היצרן ולוודא שהיא נתמכת בתקנים בינלאומיים.

צעד רביעי – התאימו את סוג הפרקט לשימוש ולייעוד של החדר

כדאי לבחור סוגים שונים של פרקט לחדרים השונים בבית, בהתאם למידת התנועה בחדר או לסוגי הפעילויות אשר בדרך כלל מתרחשות בו. כך למשל, על פרקט למטבח להיות בעל מאפיינים שונים מן הפרקט אשר מתאים לחדר הילדים או זה שיתאים לחדר הרחצה בבית.

צעד חמישי – הכירו את סוגי ההתקנה

לאחר קבלת ההחלטות בנושא התקציב, סוג הפרקט, הגוון והטקסטורה שלו סופסוף אפשר להזמין את הפרקט ולבחור מבין שני סוגי התקנה:

  • התקנה צפה – כאשר הפרקט מותקן על גבי מצע תחתון החוצץ בינו לבין הרצפה. במצעים אלו משתמשים בחומרים שונים כגון ספוג פשוט וקשיח או סילנציו שהוא חומר מוקצף המעניק לרצפה בידוד אקוסטי.
  • הדבקה – כאשר הפרקט מודבק על גבי הרצפה. סוג זה של התקנה אינו מתאים לפרקטי שעם ולמינציה. יש לבצע התקנה מסוג הדבקה בשימוש בדבק איכותי שיספק עמידות לאורך זמן.

 

חשוב לוודא שהאחריות היא מקיפה וניתנת גם עבור המוצר וגם עבור ההתקנה, כדי שלא תיווצר אי נעימות ביניכם לבין הספק והמתקין.

 

בין אם תבחרו בפרקט עץ, למינציה, פולימרי או שעם, בכל גוון שהוא וכל סוג של התקנה – יש לזכור שהתקנת פרקט זו השקעה לטווח ארוך ובהתאם לכך יש להגדיר את מסגרת התקציב, לבדוק בשבע עיניים את היצרן, לבקש אחריות מקיפה, לרכוש ידע מספק בתחום על מנת לדעת בדיוק מה אתם רוכשים, מדוע אתם רוכשים זאת ולהיות בטוחים שאתם רוכשים את המוצר האיכותי ביותר והמתאים ביותר עבורכם.

שתפו פוסט:

Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on facebook

לכתבות נוספות: